Ahad, 1 Mei 2011

the suicide of Cleopatra

Cleopatra, penguasa mesir 51-30 bc dikatakan membunuh diri dengan membenarkan ular kecil - jenis ular berbisa - menggigit setelah dia mendengar tentang pengunduran tanpa izin dari pasukannya semasa perang mesir dengan rome.  
dalam kutipan berikut, sejarawan Plutarch Greece menjelaskan bunuh diri.
dikatakan bahawa ular kecil dibawa dengan buah ara dan daun dan tersembunyi ,kerana demikianlah Cleopatra telah memperintahkan, bahawa reptilia mungkin membelit dirinya pada tubuhnya tanpa dia menyedarinya. tetapi ketika dia mengambil beberapa buah ara dan melihatnya, ia berkata: "ini pun dia, anda lihat," dan mempamerkan lengannya ia mengulurkannya untuk menggigit.  

tetapi yang lain mengatakan bahawa ular kecil itu disimpan dengan hati-hati dikurung dalam botol air, dan bahawa sementara Cleopatra sedang mengacau air dengan bilah kayu penggulung benang emas, ular kecil  melompat dan membelit dirinya pada lengan Cleopatra.
tetapi Sebenarnya tidak ada yang tahu, 

kerana itu juga mengatakan bahawa dia dibawa tentang racun dalam sikat berlubang dan menyimpan sikat tersembunyi di rambutnya, dan tetapi tidak spot atau tanda-tanda lain dari racun itu memasuki tubuhnya. apalagi, bahkan adalah reptilia terlihat dalam bilik, walaupun orang-orang mengatakan mereka melihat beberapa jejak ular kecil dekat laut.  
dan beberapa juga mengatakan lengan Cleopatra terlihat memiliki dua tusukan sedikit dan tidak jelas,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan